Träningschemat

Träningschema

Vi har lagt upp ett träningsschema som vi tycker är lämpligt för att få igång magmusklerna och även träning överlag.

Som vi har sagt innan så krävs det inte bara att man tränar magen utan även att man kommer igång med annan form av träning för att få synliga magmuskler.
Vi föreslår att man ser till att kunna träna 5 gånger i veckan, och det är inte bara att träna magen dom dagarna utan även annan träning.

Uppvärmning

Väljer ni att bara träna magen någondag så se ändå till att värma upp kroppen så att du inte skadar dig. Vi brukar oftast ha en uppvarmingsdel som ligger på 12-15 minuter där vi gör olika övningar för att få igång hela kroppen. Viktiga
här är att inte ta i alldeles för hårt och att bara få igång kroppen och bli riktigt varm.

Själva schemat

Vi skulle nog tycka att det varit bäst om ni hade som sgat tränat åtminstone 5 gånger i veckan där ni tränar efter följande.
Måndag: Styrketräning av hela kroppen 50 minuter + 10 minuters magövningar.
Tisdag: Konditionsträning – Lätt där du powerwalkar eller utför andra träningsformer i ca 60 minuter.
Onsdag: Lätt styrketräning, konditionsträning och 5 minuters magövningar.
Torsdag: Vila. Även om det är vila så kan man ändå ta en längre promenad och röra sig.
Fredag: Avsluta arbetsveckan med styrketräning och 15 minuters magövningar.
Lördag: Konditionsträning en längre tid 50 – 90 minuter.
Söndag:Aktiv vila (promenad eller någonting annat där ni rör er).

Detta skulle inte vara helt omöjligt. Om ni inte har tillgång till gym så kan ni göra mycket egna styrketräningsövningar hemma.
Finns mycket litteratur och träningsråd för er som vill bara träna styrketräning hemma. Paolo Roberto har skrivit en bra bok för er som vill testa styrketräning hemma.

Magövningar

Träna magen

Här kommer ni att hitta några utav de övningar vi själva tycker är bra för att träna magen. Vi har valt att ta med youtube klipp så att ni kan se hur hela övningarna ser ut och för att göra det lättare för er och att det inte ska kunna missförstås.
Så här kommer ni att kunna se hur övningarna ser ut och sen kan ni läsa mer på vår sida om schema för att få reda på hur ni ska träna och hur ofta för att få igång magmusklerna och förhoppningvis kunna få rutor på magen inom 2-3 månader.

Cykla

Detta är en bra basövning som tar stor del av magen, gör ni dom sneda så tar dom även dom sneda magmusklerna.

Crunches för magmusklerna

Vanliga crunches kanske inte är så svårt att utföra men dom bör göras rätt för att inte slita på resten av kroppen.

Plankan

Plankan är en bra övning för er som har problem med ryggen och kanske inte får lov att göra vanliga magövningar. Denna övning är att efterlikna en planka då du står på tårna och har armbågarna och hela underarmarna i marken. Se till att vara rak och att spänna magmusklerna. Denna är bara att hålla så länge som möjligt. Orkar man inte hålla plankan så här så kan du sätta i knäna så blir övningen mycket lättare.

8 minuters träningsvideo för magen

Denna är en video vi hittat som faktiskt hjälper dig och visar övningar för hela magen. Även en bra video att följa om du vill bygga magmuskler.

Börja träna kroppen

För att kunna bli av med underhudsfettet och även kunna gå ner i vikt så att dina magmuskler syns så kommer du att behöva göra mer fettförbränningsaktiviteter än att bara göra magövningar. Och även om du bara skulle vilja träna magen så kommer din kropp må bäst om du bakar in även andra övningar än bara magövningar i ditt schema. Så har du redan ett aktivit sport och fritidsliv så behöver du inte läsa denna artikel utan då ska du gå direkt vidare till magövningarna. Men ni andra se till att inte bara göra magövningar utan se till att börja röra på er och gör gärna även andra core-övningar än bara magen. Tex så kan det vara bra att göra benböj, utfalls övningar, rodd med hantlar, ryggresningar.

Många av dessa bör egentligen förklara sig själva men benböjsövningar. Dessa kan utföras utan tyngder.

Knäböj

Knäböjsövningar

 Utfalls övningar är att göra ett utfall framåt. Ungefär som att man tar ett steg framåt och går ner lite. Knästående diagonalövningar är en annan bra övning för att träna ryggmuskelaturen. Detta är att man står på knä med händerna i marken, man börjar att lyfta tex höger arm och vänster ben, ser till att det spänner i ryggen och sedan sätter man ner höger arm och vänster ben och gör om med andra armen och andra benet.

Förutom detta så se till att börja ut och röra på er, har ni inte så mycket tid så kanske ni kan börja gå i trapporna istället för att ta hissen, cykla till jobbet istället för att ta bil. Gör någonting aktivt varje dag. Även om ni har vilodag så gå ut och rör er, en längre promenad. Allting behöver inte vara stenhård träning utan bara så länge man rör sig så är det ett steg i rätt riktning.

Äta korrekt – Ett steg i rätt riktning

Många tycker kanske inte det är det roligaste som finns att gå på diet. Men diet är en viktig del av all träning, vare sig man vill gå ner i vikt eller gå upp i vikt. Detta då kroppen behöver tillräckligt och bra näring för att kunna både växa eller bli mindre. Får man inte in tillräckligt med energi och mineraler, vitaminer, proteiner, kolhydrater ja mycket mer som kroppen behöver för att kunna göra såsom du vill. Så vill ni skaffa rutor på magen så bör ni ta och titta över er diet och ändra lite på er kost.
Viktigaste är att försöka göra sig av med dåliga vanor såsom äta godis,chips och mycket annat som oftast brukar vara en del av vardagen. Sedan bör man börja skära ner lite på skräpmaten som äts. Vill man spara pengar samtidigt som man går ner i vikt så kan ordentliga matlådor vara ett alternativ, så ta med dig nyttig mat till jobbet istället för att gå ut och äta. Den maten man kan tillaga själv brukar oftast vara nyttigare och inte innehålla så mycket fett och socker som mat ute på uteställen brukar innehålla.

Nyttig mat

Finns många nyttiga recept sidor på nätet som kan ge er bra recept som kan följas. Kanske inte ska ta upp det här men bla så har viktväktarna verkligen trevliga recept som både är goda och ska vara nyttiga. Så antingen kan ni själva gå med i viktväktarna eller så kan ni kanske låna någons recept som varit med  i viktväktarna, så får ni nyttig och näringsriktig mat.

Självklart kommer inte bara en diet att ger er dom där magrutorna ni så högt önskar, men det är ett steg i rätt riktning.

Vi kommer att visa och skriva mer om olika övningar som ska hjälpa er att få fram magrutorna. Ni kanske inte kommer att hinna med det till 100 % fram till stranden 2010, men ni kommer igång och bör verkligen ha fått fram fina resultat till i slutet av Juli. Så kämpa vidare och läs mer här om att få fram synliga magrutor.

Nästa inlägg kommer att handla om olika magövningar och även ett träningsschema.

Få fram magrutorna med magprogrammet

Träna magen med magprogrammet

Här kommer vi inom kort ha lanserat vår sida som handlar just om att träna magen. Ni kommer att få tips och förslag på olika träningsrutiner och träningsprogram som är specialiserade på magen. Detta kombinerat med korrekt kost kan hjälpa er att få fram dom där eftertraktade magmusklerna nu till sommaren.


Välkommen till magprogrammet
Här hittar ni tips och råd för att få fram era magrutor. Så kom igång med magträningen med program här från magprogrammet.se
Sidor