Archive for juni, 2010

Träningschemat

Träningschema

Vi har lagt upp ett träningsschema som vi tycker är lämpligt för att få igång magmusklerna och även träning överlag.

Som vi har sagt innan så krävs det inte bara att man tränar magen utan även att man kommer igång med annan form av träning för att få synliga magmuskler.
Vi föreslår att man ser till att kunna träna 5 gånger i veckan, och det är inte bara att träna magen dom dagarna utan även annan träning.

Uppvärmning

Väljer ni att bara träna magen någondag så se ändå till att värma upp kroppen så att du inte skadar dig. Vi brukar oftast ha en uppvarmingsdel som ligger på 12-15 minuter där vi gör olika övningar för att få igång hela kroppen. Viktiga
här är att inte ta i alldeles för hårt och att bara få igång kroppen och bli riktigt varm.

Själva schemat

Vi skulle nog tycka att det varit bäst om ni hade som sgat tränat åtminstone 5 gånger i veckan där ni tränar efter följande.
Måndag: Styrketräning av hela kroppen 50 minuter + 10 minuters magövningar.
Tisdag: Konditionsträning – Lätt där du powerwalkar eller utför andra träningsformer i ca 60 minuter.
Onsdag: Lätt styrketräning, konditionsträning och 5 minuters magövningar.
Torsdag: Vila. Även om det är vila så kan man ändå ta en längre promenad och röra sig.
Fredag: Avsluta arbetsveckan med styrketräning och 15 minuters magövningar.
Lördag: Konditionsträning en längre tid 50 – 90 minuter.
Söndag:Aktiv vila (promenad eller någonting annat där ni rör er).

Detta skulle inte vara helt omöjligt. Om ni inte har tillgång till gym så kan ni göra mycket egna styrketräningsövningar hemma.
Finns mycket litteratur och träningsråd för er som vill bara träna styrketräning hemma. Paolo Roberto har skrivit en bra bok för er som vill testa styrketräning hemma.

Magövningar

Träna magen

Här kommer ni att hitta några utav de övningar vi själva tycker är bra för att träna magen. Vi har valt att ta med youtube klipp så att ni kan se hur hela övningarna ser ut och för att göra det lättare för er och att det inte ska kunna missförstås.
Så här kommer ni att kunna se hur övningarna ser ut och sen kan ni läsa mer på vår sida om schema för att få reda på hur ni ska träna och hur ofta för att få igång magmusklerna och förhoppningvis kunna få rutor på magen inom 2-3 månader.

Cykla

Detta är en bra basövning som tar stor del av magen, gör ni dom sneda så tar dom även dom sneda magmusklerna.

Crunches för magmusklerna

Vanliga crunches kanske inte är så svårt att utföra men dom bör göras rätt för att inte slita på resten av kroppen.

Plankan

Plankan är en bra övning för er som har problem med ryggen och kanske inte får lov att göra vanliga magövningar. Denna övning är att efterlikna en planka då du står på tårna och har armbågarna och hela underarmarna i marken. Se till att vara rak och att spänna magmusklerna. Denna är bara att hålla så länge som möjligt. Orkar man inte hålla plankan så här så kan du sätta i knäna så blir övningen mycket lättare.

8 minuters träningsvideo för magen

Denna är en video vi hittat som faktiskt hjälper dig och visar övningar för hela magen. Även en bra video att följa om du vill bygga magmuskler.


Välkommen till magprogrammet
Här hittar ni tips och råd för att få fram era magrutor. Så kom igång med magträningen med program här från magprogrammet.se
Sidor